Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


-Fejlesztési területek:

-érzelmi-szociális

-értelmi

-vizuális

-mozgás

-verbális/beszéd fejl.

Tevékenységi területenként:

-természet tevékeny megismerése

-zenei tev.

-rajz, mintázás, kézimunka

-mozgás

-matematikai területek

Az utóbbi időben sok pedagógus és szülő kérdezi tanácstalanul:Mi van ezzel a gyerekkel?

Izeg-mozog, nem tud egy helyben megülni, ötször kell elmondani mindent, mire figyel.

Viszont ha jól belegondolunk, talán mi magunk is tudjuk a választ, csak nehéz kimondani.

Televízió, DVD, .......

A szülők számára megnövekedett munkahelyi elvárások, a társadalmi feszültségek, megsokszorozódott mindennapi gondok befolyásolják a család életét.Elkezdett növekedni egy olyan generáció, amelyik egyénre szabva elszigetelt, hiányoznak az elemi kommunikációs kapcsolatok, a lekorlátozás: /Maradj a szobádban, nem érek rá, sok a dolgom!/- mondván a gyermek a mikrokörnyezetében is elszigetelődik.

Hogy hiányoznak a kedves nagymamák, nagypapák, akik mindig ráérnek az unokákkal játszani, beszélgetni! Sajnos ők is dolgoznak.

Másrészről azok a szülők, akik munkanélkülivé váltak, és egyre több időt töltenek otthon, elsivárosodnak,a gondok mellett nem marad idő a gyerekkel foglalkozni.

Ezért az óvodára marad a legfontosabb :3-7 éves korban történő fejlesztés, felkészítés az iskolai életre.

A legnagyobb hiányosságok a felmérések szerint/országosan is/ a mozgás és a kommunikáció, beszédfejlődés terén vannak.

A játék  az ember legkedvesebb tevékenysége.Születésünktől fogva felnőtt korunkon át szükségünk van játékra.

Mert játszani jó! Játszunk hát!

I./.BESZÉDFEJLESZTÉS:

1.BESZÉDÉSZLELÉS:

A beszédfeldolgozás folyamatának első szakasza a beszédészlelés.Már a csecsemő is érzékeli a körülötte lévő zajokat, sőt már az anyaméhben eljutnak hozzá egyes hangzatok.Az anya hangszíne, hanghordozása figyelmet kelt a kicsikben. 6 éves korban a gyermeknek már észlelnie kell a hangok helyét a hangsorban.Az óvódáskorú gyermek a gyorsabb tempóju beszédet, illetve a zajos környezetben lévő beszédet nehezebben érti meg, ugyanakkor elmondhatjuk,  világunkra sajnos jellemző a háttérzaj, a gyors információ áramlás / televízió /, szegényes szókincsű kommunikációs kapcsolatok.

2.A beszéd feldolgozás második szakasza a beszédértés, mely már jóval bonyolultabb.

1./szóértés szakasza

2./mondatértés szakasza

3./szövegértés szakasza

A beszédhang differenciálás zavarai:

-időtartamok megkülönböztetésének problémája

-hasonló képzésű hangok megkülönböztetésének problémája

zöngeség felismerésének hibája

Beszédészlelés és beszédértés gyengeségének leggyakoribb tünetei:

-beszédfejlődése késik:fiúknál3 éves kor, lányoknál2,5 éves kor után.

-nem érdekli a mese

-szűk a szókincse-szóhasználata szegényes

-nyelvtanilag helytelen beszéd

-szó megtalálási nehézsége van

-nehezen tanul mondókát

-hamar fárad, rövid ideig tud figyelni

-artikulációs hibák

-érdeklődés hiánya

megkésett dominancia/kezesség

-magatartási zavar

A fejlesztés mindig játékos formában történjen, ne érezze a direkt módot, tartsuk be a fokozatosságot, legyünk türelmesek!

JÁTÉKOK KICSIKNEK-NAGYOKNAK.

1.Hangutánzós játék : Legyünk vonat, autó, kismadár, susogó fa, stb...

2.Papagáj-játék: -mond utánam!figyelj, dobom a labdát!

3.Grimaszolós játék: nézz a tükörbe, milyen arcot mutatok?-metakommunikáció, artikulációs gyakorlat

4.Barkóba:A gyermek húz egy kártyát és megpróbálja körülírni mi van rajta úgy, hogy nem mondja ki az adott szót.

5 Keresd a párját!- kártyajáték, azonosság, különbség felismerése

6.Igaz-hamis: Egy jól ismert dologról mondok valamit, kitalálják, igaz az állítás, vagy hamis.Pl.: A  malacnak szárnya van és repül.

7.Kakukktojás: Mondok 3 szót, ki kell találni, ami nem illik oda.

8. Postásjáték:Körbeülnek 5-6 gyerek, vagy akár több is, és az elsőnek súgok egy szót vagy 2-3 szóbol áló mondatot.

Tovább súgják a mellettük lévő fülébe, hogy más ne hallhassa meg.Mire végig ér, kiderül jól adták-e tovább a szavakat.

9.Kipp-kopp ki kopog?... Körbeülnek a gyerekek, középre ül egy, akinek bekötik a szemét.

A háta mögé megy az egyik gyermek és elmondja a rövid mondókát, akinek be van kötve a szeme, kitalálja ki volt mögötte.

De a legfontosabb a napi beszélgetés, először a szülő, majd hagyjuk a gyermeket, hogy kibeszélje magából ami foglalkoztatja.

Nagyon fontos, már egész kis kortól a mesekönyvek nézegetése, közös mondókázással, meséléssel, legalább elalvás előtt, hogy nyugodt legyen a kicsi álma.

Lapozgatós, leporelló kiskönyvek, színes képes mesekönyvek tárháza áll a könyvesboltokban, terjesztőknél.

A mese birodalma nemcsak fejleszt, de idegrendszerileg is kedvezően hat a gyemekekre.

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Avoids hearts sphenoid swimming urethra.

(ixejyifq, 2019.04.15 06:33)

http://theprettyguineapig.com/prednisone-20-mg/ - Prednisone No Prescription <a href="http://theprettyguineapig.com/prednisone-20-mg/">Prednisone 20 Mg</a> bic.ldhz.ovivaro.eoldal.hu.mrv.zd http://theprettyguineapig.com/prednisone-20-mg/

árpád út 30

(timi, 2012.05.15 17:19)

ÉLŐLÉNY?

Re: árpád út 30

(klára, 2012.05.15 19:09)

Mire is gondolsz?Amennyiben problémád van, segítek szeretettel, csak egy e-mail címet kérek.